Neeltje van Leeuwen
Geboren in 1962 in Dieren (Gelderland
Hogeschool voor de kunsten Arnhem (nu Artez)
Afdeling Beeldende Kunst
1ste graads lerarenopleiding handvaardigheid, filosofie en kunstgeschiedenis
Werkzaamhden: Ruimtelijke objecten en installaties in diverse materialen, met een herkenbare voorkeur voor keramiek. Weefsels hebben na 2009 de functie van keramiek overgenomen.
Paul Hoftijzer
Geboren in 1950 in Stein (Limburg)
Technische Universiteit Eindhoven studie Architectuur
Vakschool voor goud- en zilversmeden, Schoonhoven
Als schilder autodidact
Werkzaamheden: schilderijen op paneel en doek (voornamelijk olieverf) grotere formaten, Objecten met een bewust (her-) gebruik van divers materiaal / Theaterdecors en lichtregie / Teksten, verhalen, sagen en gedichten.
In gezamenlijkheid ontstaan installaties, zowel in binnenruimtes als in de vrije natuur, waarbij de grenzen van ieders bijdragen vervagen.
Rond 1995 bestonden deze installaties vooral uit series objecten, die op vaste afstanden langs een van te voren op een kaart getrokken route werden geïnstalleerd.
Een van de langste routes liep van de Pyreneeën (Frans-Spaanse grens) naar de Achterhoek in Nederland, waarbij exact om de vijftig kilometer er een object werd geplaatst. Objecten hadden zelf het karakter van een oervorm van een moeder aarde/Maria altaar, met een sterk iconografisch karakter.
De inhoud van deze installaties werd directer en vaak verbonden met dieper spirituele idee.
De installaties worden regelmatig door middel van foto’s vastgelegd, Deze foto’s zijn tezamen met macrofotografie vaak een deel van de installaties tot ongeveer 2000.
De filosofische achtergronden van Paul & Neeltje, die vooral gebaseerd zijn op eco-sofie en op hun zoektocht naar een gemeenschappelijke Europese spirituele traditie (met invloeden uit onder andere Christendom, Jodendom, sjamanisme en druïdisme), hebben steeds grotere invloed in hun werk.
In Neeltje’s beeldende werk worden vaak oerkrachten vorm gegeven die de grondslag vormen voor ons bestaan. een zoektocht naar eigen zijn en oorsprong. Dit op de meest simpele wijze met de meest simpele middelen.
Bij Paul is een eigen, schijnbaar simpele vormtaal vaak de bindende factor in zowel zijn abstracte als figuratieve werk.
EXPOSITIES:
Diverse solo- en groepstentoonstellingen onder andere:
Neeltje solo
1986: Olso
1988: Arnhem, Freiburg & Mino (Japan)
1991: Arnhem, Apeldoorn
Paul solo
1988: Arnhem, Antwerpen, Darmstadt & New York
1991: Aveze (Fr.)
Vanaf 1992 vaker samen :
januari – Tokyo / april – Sauve (fr.), Salon le 18e. / juni,juli – Praag
september – uitgeverij Clemens Hiver, Sauve (fr.)
vanaf oktober realisatie keramisch beeld voor de stad Avignon (fr.) “la vierge d’esperance”.
1993 : maart – Installatie Noordereiland Rotterdam (N.E. Gallery) / april – installatie in Sauve (fr.) permanent
/ juni – Parijs (fr.) / september – Venray: Moderne Kunst Manifestatie “93 geheimen” /
oktober – Arnhem: de Gelderlander
1994 : januari – maart: Amsterdam Prima Donna/Amazone / maart Hamburg (d.) – Salon für Abstrakte Kunst / mei – Lochem: Art Pass Two /
juli-augustus: Château Ascou la Forge, Ariege (fr.) “Passage du Temps”. juli – Arnhem : Kunstmanifestatie Raamwerk
1995 : maart – Arnhem, galerie Terra “de 233e dag”
/ september – Schiedam, intern. kunstmanifestatie Afstand / november – Vladivostok (Rusland), galerie Artetage.
1996 : juni/juli – Hameau de la Clémenterie, Ardèche (fr.) / september – Galerie Veurinck, Middelburg.
vanaf 1997 tot 2008
Verschillende installaties in de vrije natuur op meerdere locaties o.a. in de Achterhoek (project Midgaard) en bij meerdere festivals (onder andere Eigentijds Festival in Vierhouten).
Zo ontstonden onder andere:
“zingen de vogels nog” ( bamboe, vlasdraad, teer en vondsten uit de natuur).
“signalen” (hout, linnen, pigmenten, vlasdraad)
“lughnasad” (vondsten uit de natuur, zwerfvuil)
“op weg..” ( hout, stro, vondsten uit de natuur).
De meeste installaties zijn bewust zo gemaakt dat zij langzaam weer vervallen en terug opgenomen in de natuurlijke omgeving. Daardoor is het steeds moeilijker waar te nemen, wat nu menselijk ingrijpen is en wat niet. Daarbij is het duidelijk dat wat wij in West-Europa (en zeker in Nederland) natuur noemen, slecht een (soms verwaarloosd) product is met menselijke activiteiten. Door “kunst”-installaties te maken die zelf tot schijnbare natuur vergaan, wordt geprobeerd iets van die mystificatie duidelijk maken.
2009:
februari-juli 6 series installaties met wollont op diverse bijzondere plekken: onder andere bij Weris, de Externsteine, de hunnebedden bij Visbeker Braut en nabij de Escargos in Bourgogne
juli-augustus 1ste Kunstinstallatiereis door Frankrijk
2010:
januari en mei 2 series installaties met wollont en veelkleurig weeflint.
Juli-augustus 2de Kunstinstallatiereis door Zuid Oost Europa ( Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Italie, weer Oostenrijk en Duitsland)
sept/nov/dec 3 series installaties
2011:
maart-juli 5 series installaties met blauw weeflint en veelkleurig weeflint
juli – augustus 3de Kunstinstallatierreis naar Bretagne vastgelegd op foto’s: langs een van tevoren globaal vastgelegde route ( Dinxperlo, door Duitsland, Luxemburg en Frankrijk naar Bretagne, langs de kust terug, door België en Duitsland naar Dinxperlo) worden om 88 km een installatie gemaakt met een vooraf geweven spiraal.
2012 :
januari-maart Het Web: Salon van de nieuwe vangst Doetinchem ( + organisatie)
maart-april Thema tentoonstelling “Beeld en Dichter” Doetinchem
maart- juni 13e Kunstwandelroute op landgoed Enghuizen Hummelo
juni-okt Artventure Villa Ruimzicht Doetinchem
juli/aug 4de kunstinstallatiereis Italie
sept/okt thema-tentoonstelling “Kunst voor vrede, kunst over vrede” , Doetinchem ( + organisatie)
2013 :
febr/mrt Expositie “Verwoord, Verbeeld”, naar aanleiding van de boekenweek met het dichterscollectief de Omsmeders en het kunstenaarsnetwerk van Stichting het Web In Doetinchem ( deelname + organisatie)
maart-april Thematentoonstelling “Weven, Anders”, Doetinchem
maart-juni 14e Kunstwandelroute op landgoed Enghuizen Hummelo
mei International Landart Maastricht + catalogus
juli-aug 5de kunstinstallatiereis Polen, Slowakije, Tsjechië, Duitsland
juli-sept. Kunstwandelroute kasteel ’t Hackfort Vorden
2014
maart Pro!Kunst Aalten Expositie Progressieve kunstenaars+catalogus
Permanent zijn verder onder andere de volgende objecten gerealiseerd :
* ruimtelijk object “geworteld”, 6 meter hoog (staal, canvas, koolteer)
Psychiatrische Ziekenhuis, Wolfheze.
* opstapeling in keramiek ( 100 elementen)
Ecologische tuin, Arnhem.
* installatie “hangend gevangen”, 8 meter lang, 3 meter hoog.
(staalkabel, bamboe en keramiek) Stadhuis, Mino (Japan)
* keramische “borst”objecten, Modern Art Museum, Tokyo
Uitgaven:
– “verloren landschap” , Arnhem 1988, beperkte oplage.
– ‘nomade’ – Sauve (Fr.) 1992, oplage 100 exemplaren genummerd/gesigneerd, 300 ongenummerde exemplaren.
– “het eeuwenoude lied van de bomen’, De Steeg 2002, beperkte oplage,
4 x 50 exemplaren, genummerd en gesigneerd. 244 pagina’s met tekeningen en afdrukken van houtsneden.
– twee affiches A3, thema boekenweek 2012
– Uitgave “verwoord verbeeld” in beperkte oplage van 80 stuks, thema boekenweek 2013 / de Omsmeders & stichting het Web, februari 2013 Doetinchem.
– “Nabij Verleden: de menselijke onmenselijkheid zie je in een ander, maar leeft in onszelf” . Dinxperlo Februari 2013, in beperkte oplage.